Elementy pedagogiki Marii Montessori w pracy z dziećmi- Grupa III


Elementy pedagogiki MARII MONTESSORI w pracy z dziećmi.
Grupa III


„Pomóż mi zrobić to samodzielnie.”
Maria Montessori


Maria Montessori – włoski lekarz i pedagog, stworzyła system wychowania dzieci w wieku przedszkolnym, nazwany później metodą Montessori. Koncepcja pedagogiczna Marii Montessori zakłada, iż dziecko posiada wiele różnych potrzeb intelektualnych i społeczno-moralnych. Celem działań dorosłego w odniesieniu do dziecka ma być pełne szacunku i miłości wspieranie go w realizowaniu indywidualnego, wewnętrznego potencjału rozwoju. Według Montessori wychowanie to pomoc dziecku w uniezależnianiu się od dorosłego i osiąganiu dojrzałości i pełnej niezależności. Metoda Montessori pozwala na rozpoznawanie potrzeb dziecka, obserwowanie dziecka podczas samodzielnej pracy na materiałach, wspieranie i pomoc dziecku w jego indywidualnym rozwoju. Według Montessori dzieci najlepiej zdobywają wiedzę poprzez samodzielne działanie i doświadczenie. Dlatego też stworzyła szereg pomocy/zwanych materiałami Montessori/, na których dzieci podczas samodzielnej pracy rozwijają swoje umiejętności.
Dzieci grupy III-ej pracują na pomocach do praktycznych ćwiczeń dnia codziennego przygotowanych w myśl zasady Montessori:
- przelewają wodę, przekładają kamyczki, przesypują ryż i groch; kropelkują; pracują z ramkami: /zapinanie guzików i nap/; nakładają klamerki, nawlekają koraliki ; nakrywają do stołu,; składają i układają ubranka/serwetki, kamizelki/ ,ćwiczą zapinanie buta; segregują kolory i figury geometryczne; biorą udział w lekcjach ciszy.
Wszystkie te działania służą koordynacji i harmonizacji ruchów, wyuczeniu się konkretnej umiejętności ale także zastosowaniu jej w życiu codziennym. Gdy dziecko potrafi sprawnie przelać wodę ze szklanki do innego naczynia, tym chętniej naleje sobie samodzielnie napój do szklanki. Pomoce do praktycznych ćwiczeń dnia codziennego pozwalają na zdobycie niezależności i wdrażają dziecko do samokontroli, uczą koncentracji i pomagają wykształtować nawyki potrzebne w życiu codziennym; uczą samodzielności, wytrwałości, wiary we własne możliwości , silnej woli, szacunku dla przedmiotów, ludzi, zwierząt i całego świata;-)))