„Pozwól mi zrobić to samemu”
Maria Montessori
Dbając o indywidualny i wszechstronny rozwój naszych dzieci w grupie I/ Tygryski/ realizujemy projekt oparty na założeniach pedagogiki Marii Montessori.
Pedagogika Marii Montessori, to pedagogika doświadczeń dziecka. Dziecko w pedagogice Montessori jest autorem własnego rozwoju. Jest podmiotem działającym. Dziecko uczestnicząc w zajęciach Montessori uczy się całym ciałem, rozwija się motorycznie, emocjonalnie, społecznie i intelektualnie. Dziecko uczy się przez aktywną pracę i własne doświadczenie. Dziecko samo wybiera zadania, które chce realizować, a swobodny wybór pracy pobudza jego zainteresowania i aktywność.
„Tygryski” jeden raz w tygodniu-indywidualnie lub grupowo- pracują na wybranym przez siebie materiale dydaktycznym z działu :
• Praktyczny dzień- pudełko do ćwiczeń z zakresu samoobsługi; naczynia do przelewania wody; naczynia do przesypywania ryżu, grochu z łyżeczką; naczynia do przekładania kulek, kamyków; butelka do wkładania groszku ręką; pojemniki z koralikami do przewlekania; kropelkowanie /naczynie z pipetą/; klamerki i pojemnik do zapinania; tablica z nakrętkami.
Celem pracy na powyższych materiałach jest: rozwijanie umiejętności samoobsługowych, kształtowanie małej motoryki i samodzielności
• Sensoryka -segregowanie kolorów/pojemniki z guzikami o trzech kolorach/; segregowanie kolorowych słomek; kolorowy krążek z klamerkami
Celem pracy na powyższych materiałach jest: rozwijanie percepcji wzrokowej i ruchowej, rozwijanie umiejętności segregowania i porządkowania, nauka kolorów, rozwój motoryki małej
• Mowa- Karty do rozwoju słownictwa: karty obrazkowe, obrazkowo--wyrazowe do klasyfikowania obiektów np. zawody, owoce, warzywa, meble, ubrania, pojazdy, zwierzęta domowe/; komoda z wyrazami; taca grafomotoryczna i książeczka „Rysuję po śladzie”
Cele pracy z kartami do rozwoju słownictwa jest: wzbogacenie słownictwa, rozwój mowy i myślenia; koordynacja ruchu i mowy
• Matematyka: cyfry i żetony; wrzeciona matematyczne; cyfry; karty do rozwijania pojęć matematycznych, puzzle matematyczne; segregowanie figur geometrycznych; talerzyki z pomponami; kolorowe patyki liczbowe i cyfry,
Celem pracy jest : kształtowanie pojęć matematycznych: „mały”, „duży”; utrwalanie cyfr i liczb od 1 do 10; ćwiczenia w liczeniu, rozwój koncentracji, precyzji i dokładności, przygotowanie do dodawania
„Tygryski” podczas zabaw opartych na elementach pedagogiki Montessori rozwijają samodzielność, niezależność i wiarę we własne siły. Dbają o porządek, uczą się szacunku do pracy swojej i innych, pracują w ciszy i skupieniu, samodzielnie kontrolują swoją pracę, korygują błędy,
„Tygryski” bardzo chętnie uczestniczą również w zabawach w ciszę/lekcje ciszy/-podczas których podają w kręgu dzwoneczek, przelewają wodę, przesypują groszek lub ryż. Wspólne „lekcje ciszy” kształtują słuch i wzrok dziecka, rozwijają jego skupienie i koncentrację, wyzwalają spokój i odprężenie. Wspólne siedzenie w kręgu wyzwala-odczucie więzi z innymi dziećmi z grupy, kształtuje zamiłowanie do ciszy.