Zabawa badawcza jest działaniem swobodnym, gdyż dziecko podejmuje ją z własnej woli, aby zaspokoić potrzeby poznawcze. W zabawie uwidacznia się też cecha powtarzalności. Dziecko nie tylko powtarza, i zapamiętuje określone czynności, lecz także zdobyte doświadczenia wykorzystuje w innych sytuacjach. Badaniu, obserwacji i odkrywaniu właściwości rzeczy i zjawisk towarzyszy napięcie, które dostarcza dziecku różnorodnych przeżyć: zadowolenia, satysfakcji, radości z tego, że coś poznało, odkryło, doszło do jakiegoś wniosku. Dlatego starszaki podczas zajęć miały możliwość przeprowadzenia kilku ciekawych eksperymentów z wodą. Dzieci poznawały właściwości i stany skupienia wody, poprzez obserwacje i proste doświadczenia wyciągały wnioski. Dzieci próbowały również rożnych rodzajów wody i określały ich smak. Dostrzegły zalety picia wody mineralnej.